نوشته شده توسط : علی فرزاد
شير دادن به نوزاد از لذت‌بخش‌ترين لحظه‌هاي زندگي مادران است؛ با اين حال گاهي ممكن است عوامل مختلفي اين دقايق شيرين را دستخوش تغييرات و دگرگوني كند؛ باورهاي نادرست، گفته‌هاي اطرافيان و بي‌اطلاعي از چگونگي و فوايد تغذيه نوزاد با شير مادر از جمله اين عوامل است.
 
 

بنابراين هرچه مادر اطلاعات بيشتري نسبت به نياز نوزاد و خودش داشته باشد، به او و فرزندش در مدت زمان شيردهي كمك بيشتري مي‌كند.

دكتر نسترن خسروي، فوق تخصص نوزادان درباره فوايد تغذيه با شير مادر، در گفت‌وگو با «جام‌جم» توضيح مي‌دهد: تغذيه با شير مادر فوايد بي‌شماري براي نوزاد دارد و باعث پيشگيري از بروز بيماري‌هاي شايع و قابل پيشگيري مانند اسهال، عفونت‌هاي تنفسي و عفونت‌هاي گوش مي‌شود. علاوه بر اين، شيرخواران را در برابر بيماري‌هاي عفوني، مننژيت، عفونت‌ ادراري و عفونت التهابي روده محافظت مي‌كند.

به گفته وي، استفاده از شير مادر همچنين مي‌تواند كودك را در برابر بيماري‌هايي كه در درازمدت ممكن است برايش ايجاد شود، مانند ديابت نوع اول، چاقي ، بيماري‌هاي التهابي روده و سرطان‌هايي مانند لوسمي محافظت كند.



:: موضوعات مرتبط: تغذیه و سلامتی , ,
:: برچسب‌ها: شیرمادر , نوزاد , اسهال , عفونت , دیابت ,
:: بازدید از این مطلب : 488
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی فرزاد
جام جم آنلاين: امروزه خشكي چشم يكي از شايع‌ترين علت‌هاي مراجعه افراد به درمانگاه چشم پزشكي است. اغلب اين مراجعه‌كنندگان را افراد بالاي 55 سال، افرادي كه از لنزهاي تماسي استفاده مي‌كنند يا كساني كه به طور مداوم با كامپيوتر سروكار دارند و افرادي كه در آب و هواي خشك زندگي مي‌كنند، تشكيل مي‌دهند.
 
 
 

چشم بعضي افراد به ميزاني كه بتواند مرطوب و نرم و راحت باشد، اشك توليد نمي‌كند. اغلب اين افراد دچار احساس گزش، سوزش، خارش و خشكي در چشم و همچنين تحريك زياد چشم موقع سيگار كشيدن مي‌شوند.

خشكي چشم استفاده از كنتاكت لنز را مشكل يا غيرممكن مي‌سازد. با كمال تعجب، زياد شدن اشك هم ممكن است يكي از عوارض چشم خشك باشد.

چنانچه ترشح معمول چشم، پايين‌تر از حد طبيعي باشد، عكس‌العمل غدد اشكي در مقابل تحريكات مخاط چشم، توليد زياد اشك خواهد كرد.



:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: خشکی , کامپیوتر , اشک , سوزش , خارش ,
:: بازدید از این مطلب : 547
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی فرزاد
براي كسي كه از كينه و عصبانيت مثل ديگ روي آتش مي‌جوشد، حرف زدن از بخشش و گذشت مثل سرريز كردن يك ملاقه روغن داغ روي سرش است؛ غافل از اين‌كه اين همه قل قل كردن و بالا و پايين پريدن نه به درد مي‌خورد، نه گرهي باز مي‌كند. بتازگي پژوهشگران دانشگاه كاليفرنيا هم با ما هم عقيده شده‌اند.
 

آنها يك جامعه آماري 200 نفره را كه همه دل پري از دوستانشان داشته‌اند و مدام با خاطرات بد مربوط به آنها زندگي مي‌كنند انتخاب كرده‌اند و از آنها خواسته‌اند تا به دو گروه تقسيم شوند و گروه اول همچنان به خاطرات بد گذشته فكر كند و گروه دوم به آشتي و برقراري صلح.

اين 200 نفر طبق خواسته محققان عمل كردند در حالي كه نمي‌دانستند پژوهشگران مشغول اندازه‌گيري ضربان قلب و فشار خون شان هستند و نتايج جالب توجهي را ثبت مي‌كنند.

دكتر بريتا لارسن سرپرست اين پژوهشگران مي‌گويد او و همكارانش در آزمايشگاه به وضوح ديده‌اند كه وقتي آدم‌ها به خاطرات تلخ گذشته كه مملو از كينه و احساس منفي است، فكر مي‌كنند، چطور فشار خونشان اوج مي‌گيرد.

معني حرف‌هاي دكتر لارسن به زبان ساده اين است وقتي ما قلبمان را پر از كينه و خصومت مي‌كنيم فشار خونمان بالا مي‌رود و وقتي فشار خون بالا برود، اولين جايي كه آسيب مي‌بيند قلب است؛ براي همين است كه او و همكارانش به همه مردم جهان توصيه مي‌كنند كه اگر مي‌خواهيد قلبي سالم داشته باشيد، خطاهاي ديگران را ببخشيد و از گناه آنها درگذريد.

حالا شايد عده‌اي كه خودشان را كينه شتري مي‌دانند، بخواهند در مقابل اين يافته علمي مقاومت كنند و مثل مرغي كه يك پا دارد، پا در يك كفش كنند و تا خون طرف مقابل را نريزند و آبرويش را بر باد ندهند، دست بردار نباشند.

البته اين گروه در انتخاب اين روش آزادند اما بايد بدانند كه اين قلب ظريف و شكننده خودشان است كه زير بار اين همه كينه خم مي‌شود و تاب نمي‌آورد ولي بد نيست وقتي براي بد بودن و بد ديدن، همه راه‌ها را امتحان مي‌كنيم يك بار هم تا ته خوب بودن برويم و بدانيم آنها كه خير دنيا را در گذاشتن و گذشتن مي‌بينند چه حسي دارند؛ آنگاه شايد ما هم هم‌قبيله كساني بشويم كه باور كرده‌اند مهرباني و لبخند زدن، ارزان‌ترين راهي است كه مي‌شود با آن نگاه‌ها را وسعت داد.

منبع:جام جم آنلاین



:: موضوعات مرتبط: روانشناسی , تاثیر خنده وشادی , ,
:: برچسب‌ها: بخشش , گذشت , قلب , فشارخون ,
:: بازدید از این مطلب : 477
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی فرزاد

جام جم آنلاين: زنجيل گياهي است كه از 4000 سال پيش در هند و چين و ساير كشورها مورد استفاده غذايي و دارويي قرار مي‌گرفته است.

در زنجبيل بيشترين قسمتي كه مورد استفاده قرار مي‌گيرد، ساقه متورم شده زيرزميني آن است كه ريزوم ناميده مي‌شود.

فرآورده‌هاي اين گياه به شكل پودر اسانس (عصاره روغني)‌ و عصاره تازه در اكثر جهان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.زنجبيل يكي از داروهاي موثر در تقويت معده است و خاصيت بادشكني و ضد نفخ دارد.

زنجبيل داروي شناخته‌شده‌اي براي درمان شوره سر، تب و لرز، سرفه، دردهاي دندان و روماتيسم محسوب مي‌شود.

زنجبيل يكي از داروهاي موثر در درمان سرماخوردگي و گلودرد است و در درمان حالت تهوع صبحگاهي، بيماري مسافرت و حتي سرگيجه نيز موثر است.

در بعضي از كتاب‌ها براي زنجبيل خاصيت ضد قارچي و ضدباكتري نيز ذكر شده است. همچنين از روغن آن براي تسكين دردهاي عضلاني مي‌توان استفاده كرد، زيرا زنجبيل با بهبود جريان گردش خون به تسكين اين دردها كمك مي‌‌كند.

شايد به همين دليل است كه در هنگام سرمازدگي پاها نيز از زنجبيل استفاده مي‌شود.در نظر داشته باشيد مصرف ناصحيح زنجبيل باعث ايجاد اختلال در سيستم عصبي مركزي و ايجاد حالت خلسه مي‌شود.

موارد منع مصرف

افرادي كه دچار زخم‌معده يا دوازدهه هستند و كساني كه از داروهاي ضد انعقاد خون استفاده مي‌كنند نبايد زنجبيل مصرف كنند.

كساني كه داروهاي ضد ديابت و فشار خون استفاده مي‌كنند نيز بهتر است هنگام مصرف زنجبيل با پزشك خود مشورت كنند.

مصرف اين گياه براي افراد زير دو سال توصيه نمي‌شود و زنان باردار و مادران شيرده نيز قبل از مصرف زنجبيل بايد با پزشك خود مشورت كنند.

دكتر هادي منوري - دكتراي داروسازي



:: موضوعات مرتبط: تغذیه و سلامتی , خواص سبزیجات , ,
:: بازدید از این مطلب : 433
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1391 | نظرات ()