مراقبت از دندان‌هاي شيري
نوشته شده توسط : علی فرزاد

تعداد دندان‌هاي شيري مجموعا 20 عدد است كه شامل پنج عدد در هر نيم‌فك مي‌شود، از اين تعداد دو عدد پيشين، يك عدد نيش و دو عدد آسياب ناميده مي‌شوند.

دكتر حميدرضا ارجمندي دندانپزشك كودك و عضو هيات علمي دانشگاه در گفت‌وگو با «جام‌جم» در اين باره مي‌گويد: دندان‌هاي شيري به مرور از هفت سالگي تا 12 سالگي توسط دندان‌هاي دائمي جايگزين مي‌شود، بنابراين بر حسب وجود و عدم وجود دندان‌هاي شيري و دائمي، سه دوره دنداني ‌از يك سالگي تا شش سالگي، حضور توام دندان‌هاي شيري و دائمي از شش سالگي تا 12 سالگي و دوره دندان‌هاي دائمي كه از 12 سالگي به بعد را شامل مي‌شود.

به گفته اين عضو هيات علمي دانشگاه، وظايف دندان‌هاي شيري شامل تغذيه، تكلم، حفظ فضاهاي موجود در فك و حفظ ظاهر و زيبايي است كه از مهم‌ترين اين وظايف، كمك به جويدن و تغيير روش تغذيه از شير خوردن به غذاهاي جويدني است.

وي مي‌افزايد: زبان در حالت‌هاي متفاوت قرار گرفتن در دهان، باعث اداي كلمات مختلفي مي‌شود و بودن دندان‌ها تاثير بسزايي در تلفظ و تكلم صحيح دارد.

اين پزشك متخصص با بيان اين كه در زير دندان‌هاي شيري، دندان‌هاي دائمي قرار دارد، خاطرنشان مي‌كند: وجود دندان‌هاي شيري مي‌تواند محافظي براي دندان‌هاي دائمي محسوب شود بنابراين از دست دادن زودهنگام دندان‌هاي شيري، موجب اختلال در نظم و رويش دندان‌هاي دائمي مي‌شود و مشكلات ارتودنسي و ناصحيح قرار گرفتن جاي آنها مي‌شود، به نحوي كه بيمار را دچار عوارض مرتبط با جويدن و زيبايي مي‌كند.

دكتر ارجمندي ضمن اشاره به اين كه وجود دندان‌هاي زيبا برظاهر و لبخند آنها تاثيرگذار است، مي‌افزايد: از دست رفتن زودهنگام دندان‌هاي شيري موجب به وجود آمدن ظاهري نازيبا و بروز مشكلات روحي ـ رواني و تاثير بر روابط فردي و اجتماعي در هر سني مي‌شود.

عوامل تاثيرگذار بر سلامت دندان‌ها

اين عضو هيات علمي دانشگاه معتقد است: توارث و نژاد دو عامل بسيار مهم در سلامت دندان‌ها محسوب مي‌شود كه كنترل مستقيم روي آنها از توان خارج است و فقط با رعايت بهداشت و تغذيه مي‌توان سلامت آنها را تامين كرد.

وي پاكيزه نگه داشتن دندان‌ها در طول روز، كشيدن نخ دندان، مراجعه به دندانپزشك، جلوگيري از گرم يا سرد شدن و صدمات ناشي از ضربه را از نكات ضروري در حفظ دندان‌ها مي‌داند و مي‌گويد: در تغذيه نيز استفاده از موادغذايي موثر بر استحكام دندان‌ها (بخصوص كلسيم و فلورايد كافي در آب شرب) و پرهيز از موادغذايي مخرب دندان‌ها (قندها و مواد اسيدي با غلظت بالا) در حفظ و سلامت دندان‌ها بسيار موثر است.

دكتر ارجمندي با تاكيد بر اين‌كه استفاده بي‌رويه از ميان وعده‌هاي فاقد ارزش غذايي (پفك، آدامس، چيپس، شكلات‌هاي پر قند و چسبنده و...) بخصوص نوشابه‌هاي شيرين و گازدار به خاطر قند بالا و اسيدفسفريك موجود در آنها، موجب تخريب زودرس دندان‌هاي شيري و از دست رفتن آنها مي‌شود، مي‌افزايد: تغيير غذايي (از نرم به سوي سخت) و استفاده از ميوه‌هاي خام به جاي آبميوه يا كمپوت و... در سلامت دندان‌ها بسيار تاثيرگذار است.

وي اظهار مي‌كند: يكي ديگر از نكات بسيار شايع در فرآيند زود از دست دادن دندان‌هاي شيري، سندرمي به نام شيشه شير است كه الزاما ارتباطي به نوشيدن شير با شيشه ندارد و بلكه وجود شير در دهان و خوابيدن بعد از نوشيدن شير اين فرصت را به ميكروب‌ها مي‌دهد كه با تخمير قند موجود در شير و فراهم كردن محيط اسيدي در دهان، موجبات ايجاد پوسيدگي‌هاي وسيع را فراهم كرده كه معمولا با توجه به شدت، وسعت، حجم پوسيدگي‌ها و سن پايين كودك، درمان به آساني صورت نمي‌گيرد.

اين دندانپزشك كودك با تصريح اين كه قطره آهن نيز با تجمع يون‌هاي آهن و كلسيم موجود در مينا و اكسيده شدن آن توسط رطوبت بزاق، از عوامل تخريب دندان‌هاي شيري محسوب مي‌شود، مي‌افزايد: بهتر است پزشكان اطفال هنگام تجويز قطره آهن براي رفع كم‌خوني، نحوه صحيح استفاده از اين قطره را نيز به والدين توضيح دهند تا در اين خصوص دچار مشكل نشوند.

منبع:جا جم آنلاین

http://niyesh.blogfa.com/




:: موضوعات مرتبط: تغذیه و سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 343
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 آذر 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: