درمان وسواس با مراجعه به روانپزشك
نوشته شده توسط : علی فرزاد

وسواس چيست؟

وسواس يك فكر، تصور، احساس يا حركت مكرر يا مضر است كه با نوعي احساس اجبار و ناچاري ذهني و علاقه به مقاومت در برابر آن همراه است. موضوع وسواس از معضلات بسياري از انسان‌هاست و بايد بپذيريم وسواس يك بيماري است و فرد در تداوم آن نقشي ندارد.

وسواس هر گونه فكر، احساس يا رفتار غيرمعمول را تكرار مي‌كند كه شخص در برابر آن مقاومتي ندارد، وسواس فكري مانند احساس تنفر يا احساس خاصي است كه فرد نتواند آن را از خود دور كند.‌ فرد چك كردن در خانه را مرتب انجام مي‌دهد و نمي‌تواند جلوي اين رفتارش را بگيرد. به اين حالت وسواس گفته مي‌شود.

روانكاوان، وسواس را نوعي غريزه واخورده و ناخودآگاه معرفي مي ‏كنند و آن را حالتي مي ‏دانند كه در آن، فكر، ميل، يا عقيده‌اي خاص كه اغلب وهم‌آميز و اشتباه است، آدمي را در بند خود مي ‏گيرد، آنچنان كه اختيار و اراده را از او سلب مي‌كند و بيمار را وامي‌دارد كه حتي رفتاري را برخلاف ميل و خواسته‌‏اش انجام دهد و بيمار هرچند به بيهودگي كار يا افكار خود آگاه است، اما نمي ‏تواند از قيد آن رهايي يابد.

وسواس به صورت هاي مختلف اجتناب؛ تكرار و مداومت؛ ترديد؛ شك، ترس؛ دقت و نظم افراطي؛ اجبار و الزام؛ احساس بن‌بست؛ عناد و لجاجت بروز مي‌كند.

فرد وسواسي براي درمان بايد از متخصص كمك بگيرد و بتنهايي قادر نيست اين افكار را از خودش دور كند و بايد هر چه سريع‌تر به روانپزشك مراجعه كند.

جام جم آنلاین




:: موضوعات مرتبط: روانشناسی , پزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 465
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: